الهام ( تحصیلات : لیسانس ، 27 ساله )

سلام و خسته نباشید .
با خانمی برای انجام پروژه ای ، مدتی است در یک گروه قرار گرفته ایم . زیاد از حد اظهار فضل و کمال می کند وبرای ما اعضای جوان تر گروه تحمل کارها و سخنان اوسخت است .
گاه حتی از خودم می پرسم من به عنوان فردی که از او باسوادتر هستم نباید جلوی برخی تصورات یا سخنان نادرست او بایستم ؟؟؟؟
مثلا همین چند روز پیش خیلی راحت و بی پروا گفت : به نظر من دلیل بسیاری از معضلات اجتماعی و بی حجابی و بی عفتی دختران این است که آن ها صاحب ندارند .
من و تعدادی از دوستانم که دختران محجبه هستیم از حرف او بسیار دل چرکین شدیم .( چه برسد به بی حجاب ها)
از طرفی واقعا به نظر من ازدواج هرگز حق مالکیت ایجاد نمی کند که دختری ازدواج کرده و همسر او صاحبش گردد.
نمی دانم چه کنم گاهی اوقات احساس می کنم به عنوان یک با سواد باید برخی حرف ها را نادیده بگیرم اما از طرفی به خودم می گویم چرا بی تفاوتی .
لطفا راه درست را به من نشان دهید : سکوت و گذشت یا گفتن حرف درست.
اگر باید بی تفاوت نباشم چگونه سنجیده ، به اختصار و پخته سخن بگویم.( چون متاسفانه این خانم فقط عقاید خود را بیان می کند و مدام از نگرانی های خود می گوید .)
لطفا راهنمایی ام کنید.


مشاور (حجة الاسلام منتظمی)

جواب:کاربر محترم: از حسن اعتمادتان به مشاوره راسخون، تشكر مي‌كنيم: خواهر محترم/ شما اگر اطلاعات بهتر ی دارید حتما بیان کنید.سعی کنید فقط شنونده نباشیدبخصوص در جایی که باید حقی را بیان کنیدو معاشرت خود را با دیگران بیشتر کنید وقتی موضوعی را طرح می کند شما هم صاحب نظر باشید و از انزوا و گوشه‌گیری دوری کنید و سر صحبت را با آنها باز کنید.معلوم است که اگر مخاطب در جایی که باید جواب بده ولی سکوت کند هم کسل، خسته و بی‌حوصله و هم بدبین می شود از طرد شدن یا شکست خوردن، نترسیدیعنی فکر نکنید اگر چیزی در جواب او نداشتید عیب یا کوچک شدن است نهایت اینکه حرف او را تایید می کنیدمتاسفانه بعضی ه فکر می کنند همیشه حق با آنهاست شما نباید با سکوت حرف های او را تایید کنید زیرا تـردید و دودلی هنگامی ‌رخ می‌دهد كه شما به عیوب و نقایص خود فكر می‌كنید که نکند اگر چیزی را گفتم اتفاق ی می افتد چند توصییه: 1- سعی کنید از هم‌صحبتی یكدیگر لذت بیرید نه اینکه با ناراحتی حرف بزنید. 2-- توقعتان را كم كنید یعنی اگر قانع نشد یا قانع نشدی ناراحت نشوید 3- شخص روبه‌روی شما هر چقدر هم كه مهم باشند، او هم معایب و مشكلات و ضعف‌های خودش را دارد. 4- از همه مهمتر هر وقت خواستید حرفی بزنید از ایشان کسب اجازه بگیرید که بی احترامی هم نشود موفق باشید